Region Gotland skjuter upp stängning av vattenkiosker

Stängningen av vattenkiosker skjuts upp efter nya analyser av vattentillgången.
Region Gotland skjuter upp stängning av vattenkiosker
Region Gotland har beslutat att skjuta upp den planerade stängningen av vattenkiosker som skulle ha skett den 26 juni 2026. Beslutet grundar sig på aktuella analyser av vattentillgången och har fattats i samråd med Länsstyrelsen Gotland och Lantbrukarnas riksförbund (LRF). Under veckan har teknik- och samhällsbyggnadsförvaltningen bedömt att vattenförsörjningen vid kioskerna fortfarande tillåter fortsatt öppning.
Vattenkioskerna är viktiga för att lantbruket ska kunna hämta större mängder vatten med abonnemang och särskild nyckel, men på grund av bevattningsförbud och vattenbrist utfärdas inga nya nycklar för tillfället. Små mängder vatten kan fortfarande hämtas från tappställen utan nyckel, men vissa tappställen med automatisk avstängning kommer att stängas enligt plan som en försiktighetsåtgärd för att undvika onödigt vattenflöde.
Dialogen mellan Region Gotland, Länsstyrelsen och LRF fortsätter för att hitta lösningar som minimerar påverkan på lantbruket vid eventuella framtida stängningar. Mer information finns på Region Gotlands officiella webbplats.
Relevanta källor
Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.


