Antagningen till gymnasiet på Gotland 2026/27 är klar

Antagningen till gymnasiet på Gotland inför läsåret 2026/27 är nu avslutad.
Årets gymnasieantagning på Gotland är klar
Antagningen till gymnasieskolorna på Gotland inför läsåret 2026/27 är nu avslutad. Totalt har 603 elever antagits till Wisbygymnasiets 17 program och 59 elever till Gutegymnasiets tio program. Resultatet finns tillgängligt för eleverna på ansökningswebben, och de har fram till den 19 juli på sig att tacka ja eller nej till sin plats.
Efter antagningen finns fortfarande lediga platser kvar både på Wisbygymnasiet och Gutegymnasiet. Reservantagningen startar den 28 juli och pågår fram till mitten av september, med skolstart och upprop den 18 augusti. Cirka 24 behöriga elever har ännu inte fått plats på något av sina val, men kan göra sena tillval för att öka sina chanser. Elever som är obehöriga till nationella program erbjuds introduktionsprogram och kommer att kontaktas av studie- och yrkesvägledare.
Flera elever har även sökt utbildningar på fastlandet, vilket kan påverka slutliga val och platstillgång. För mer information och frågor rekommenderas kontakt med studie- och yrkesvägledare. Denna information kommer från Region Gotland.
Relevanta källor
Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.


